söndag 5 maj 2013

Recept: Saffransgröt

Jag har hunnit testa på att ha saffran i såväl mannagrynsgröt som grahamsgröt, men äntligen hittat den gröt som saffran enligt mig passar bäst i - risgrynsgröt!

Dock så har jag endast testat i köpt risgrynsgröt. Det var första gången jag köpte risgrynsgröt och första portionen var enligt mig halvdan - den var för söt. Det var därför jag kom på idén att blanda i saffran, då skulle det söta kanske bara höja smakerna. Och det gjorde det verkligen! Jag är däremot säker på att det fungerar minst lika bra med hemgjord risgrynsgröt, receptet på det brukar jag bara följa baksidan på risgrynspaketet.

För två rejäla portioner:

500 g köpt risgrynsgröt (eller 2 port. hemgjord)
En skvätt mjölk
Ett kryddmått vaniljpulver
0.5 - 1 paket saffran 

Värm saffranet i mjölken, för att dra ut smak. Välj den mängd saffran som känns bäst, själv gillar jag en ganska stark saffranssmak. Blanda ned vaniljpulvret i saffransmjölken och blanda sedan ned i risgrynsgröten. Låt stå över natten.
Servera uppvärmd med russin, mjölk och eventuellt lite honung. Att äta pepparkakor till var supergott!

Saffransrisgrynsgröt...

...med russin...

... och mjölk. Ringlade även lite honung på efter detta. Såååå gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar